Sommarinfluencer

Så blir du en vässad influencer
17 maj 17.00

Tisdagen den 17 maj klockan 17.00 är du varmt välkommen till en digital föreläsning med influencern Elna Dahlstrand. Hon kommer att ge dig sina bästa tips på hur just du kan bli en vässad influencer!

Föreläsningen är GRATIS OCH ÖPPEN FÖR ALLA! Det enda du behöver göra är att följa zoomlänken och dyka upp på utsatt tid. Och du, vi lottar ut boken “Yrke: influencer – så gör du karriär på nätet” av Linda Hörnfeldt bland er som deltar.

ZOOMLÄNK TILL FÖRELÄSNINGEN (spara denna!): https://us02web.zoom.us/j/81498470226

Om Elna Dahlstrand:
Elna Dahlstrand arbetar med cykel, PR och kommunikation på olika vis. Hennes fokus ligger på platser och outdoor content och i hennes enterprenörsskap ingår både teknik-coachning på mountainbike, cykelläger och konsulttexter inom text och kommunikation samt influenceruppdrag.

Elna kommer att föreläsa om hur du kan arbeta med dina älsklingsplatser i sociala medier. Du får tips, tricks, idéer, verktyg och inspiration som hjälper dig lyfta din landsbygd, din by, din stad och dina smultronställen.

ÄR DU VÅR SOMMARINFLUENCER?

Sugen på sommarens kanske bästa jobb? Tycker du om att posta och vara aktiv på Instagram? Perfekt! Då kan du bli en av fyra utvalda som får möjligheten att sommarjobba som influencer!

Uppdraget går ut på att du delar med dig av dig själv och din tillvaro genom Instagram. En del i uppdraget är också att sprida kännedom om “Checken” – en möjlighet för unga att söka ekonomiskt stöd för att genomföra idéer och projekt.

Du behöver inte ha ett upparbetat konto, snarare en god ingång på vilket sätt du du använder sociala medier! I konceptet ingår en inspirationsföreläsning med Elna Dahlstrand, framgångsrik influencer. Och inte nog med det, du som får uppdraget kommer även att få ett uppföljningstillfälle med Elna under sommaren – allt för att du ska få chans att utvecklas så mycket som möjligt. 

Vem kan söka?

  • Du är mellan 13 och 25 år.
  • Du bor i Sjuhärad (Bollebygd, Borås, Herrljunga, Mark, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda).
  • Du kan ta på dig uppdraget och genomföra det under perioden 27 juni till 14 augusti.
  • Du har ett öppet konto på Instagram, eller är villig att skaffa ett.

Vad får du?

  • Du får ersättning. Beroende på hur många publiceringar du gör kan du tjäna upp till 4 000 kr.
  • Du får ett uppföljningstillfälle med Elna Dahlstrand, en erfaren influencer som ger dig tips och trix.
  • Du får erfarenhet av vad det innebär att arbeta utefter en uppdragsbeskrivning.
  • Du blir en del av vårt influencerteam och får även lära känna andra unga influencers runt om i Sverige.

Vad förväntar vi oss?

  • Att du skapar content enligt uppdragsbeskrivningen. Samtidigt vill vi att du är dig själv och gör din “grej”.
  • Att du deltar i de inspirations- och utbildningstillfällen som erbjuds.
  • Att du hör av dig till oss om det uppstår frågetecken under uppdragets gång. Vi finns här för dig!

Uppdragsbeskrivning

Som influencer ska du skapa content för stories och poster på Instagram enligt beskrivningen nedan.

  • Uppdraget pågår under fem veckor där du publicerar 3 inlägg per vecka, totalt 15 inlägg. Du väljer själv under vilka fem veckor du vill genomföra uppdraget så länge veckorna infaller under perioden 27 juni till 14 augusti 2022.
  • Vad ska inläggen handla om? Inläggen ska gå i linje med Generation D, att bidra till en positiv attityd kring livet som ung på landsbygden. Detta kan du göra genom att exempelvis publicera content med fokus på platsen där du bor, dina drömmar och ambitioner. Under uppdragsperioden ska minst ett inlägg marknadsföra “Checken” – en möjlighet för unga att söka stöd för att genomföra en idé.
  • Uppdraget ersätts per inlägg. Maximal ersättning uppgår till 4000kr.
  • Stories eller inlägg? Du väljer själv, feed-poster måste vara kvar i ditt flöde i 30 dagar, stories i 24h. Stories ska även läggas som en höjdpunkt.

Varför influencers?

Visste du att 95 % av alla internetanvändare i Sverige också använder sociala medier? Sociala medier kan användas för att umgås och hålla kontakten med vänner, men även för att inspirera och engagera andra i frågor som man själv är intresserad av. Unga är den grupp som mest frekvent använder olika typer av sociala medier – och sannolikt finns det många som har siktet inställt på en framtida yrkesmässig karriär inom området.

Generation D handlar om att låta unga höras, ta plats och inspirera till att skapa platsen där man vill leva och trivas. Ett sätt att göra detta är att erbjuda sommarjobb som influencers.

Vi hoppas att du genom uppdraget som influencer ska växa som individ och synliggöra både ditt driv, dina drömmar och de möjligheter som finns på landsbygden. Du kommer också få möjlighet att prova på hur det är att jobba som influencer och följa en uppdragsbeskrivning.